Κινηματογραφικό Εργαστήρι της ΚΛΗ 2014-2015


Μια ακόμα επιτυχημένη συλλογική δραστηριότητα, ένα νέο πεδίο για την απόκτηση θεωρητικής γνώσης αλλά και πρακτικής εμπειρίας και ευκαιρία για δημιουργική έκφραση αποτέλεσε το «Κινηματογραφικό Εργαστήριο για Δημιουργία Ταινίας Μυθοπλασίας Μικρού Μήκους» που διοργάνωσε από τον Νοέμβριο 2014 έως τον Ιούνιο 2015 η Κινηματογραφική Λέσχη Ηλιούπολης, συνεπής στην υλοποίηση του σκοπού της για προαγωγή της κινηματογραφικής παιδείας και ουσιαστική γνωριμία των μελών και φίλων της με την αισθητική και την τεχνική του κινηματογράφου.



Ο Άγγελος Κοβότσος διδάσκει τα μυστικά του σεναρίου.

Την ευθύνη του εγχειρήματος είχε ο επιτυχημένος σκηνοθέτης Άγγελος Κοβότσος, που έκανε και τα μαθήματα σεναρίου, ενώ ο Σπύρος Τσιφτσής, επίσης επιτυχημένος σκηνοθέτης, παραγωγός και μοντέρ, δίδαξε σκηνοθεσία. Το εργαστήριο έγινε στην αίθουσα εκδηλώσεων ενός φιλόξενου σχολείου, ανοιχτού στην τοπική κοινωνία, του 6ου Δημοτικού Σχολείου Ηλιούπολης. Όπως και στα προηγούμενα εργαστήρια της Κινηματογραφικής Λέσχης, τη φροντίδα για τον χώρο, την επίλυση πρακτικών προβλημάτων και τον γενικό συντονισμό εκ μέρους της Κινηματογραφικής Λέσχης είχε ο πάντα προσηνής και ακούραστος Θοδωρής Μουμουλίδης, μέλος της Λέσχης και σκηνοθέτης.
Στόχος του εργαστηρίου, όπως τον περιέγραψε στο ξεκίνημα ο Άγγελος Κοβότσος, ήταν «να γνωρίσουν οι συμμετέχοντες όλα τα στάδια μιας κινηματογραφικής παραγωγής, από τη σύλληψη της ιδέας μέχρι την προβολή της ταινίας, μαθαίνοντας να χρησιμοποιούν όλα τα εκφραστικά μέσα του κινηματογράφου». «Οι συμμετέχοντες θα γράψουν, θα κινηματογραφήσουν και θα μοντάρουν», είπε χαρακτηριστικά. Και πράγματι, όλοι όσοι πήραμε μέρος στο γοητευτικό αυτό ταξίδι της δημιουργίας προσπαθήσαμε, πειραματιστήκαμε, συνεργαστήκαμε, παραγάγαμε έργο και γευτήκαμε τη χαρά και τη συγκίνηση αλλά και την ανησυχία και το άγχος, που είναι αναπόφευκτα σε κάθε τέτοια δραστηριότητα.



Προβολή και ανάλυση του Chinatown.

Με το Τσάιναταουν(1974) του Ρομάν Πολάνσκι, μια από τις αρτιότερες ταινίες του παγκόσμιου κινηματογράφου, που έχει τιμηθεί με το Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου ξεκινήσαμε τη μελέτη του σεναρίου, ενώ στα εκφραστικά μέσα του κινηματογράφου μπήκαμε με αποσπάσματα από τρεις ταινίες-σταθμούς στην εξέλιξη της κινηματογραφικής τέχνης: 1. Ταξίδι στο Φεγγάρι, Ζορζ Μελιές, 1902. Η πρώτη ταινία στην οποία εμφανίζονται ειδικά εφέ και η πρώτη ταινία επιστημονικής φαντασίας στην ιστορία του κινηματογράφου. 2. Η γέννηση ενός Έθνους, Ντέιβιντ Ουόρκ Γκρίφιθ, 1915. Πρωτοποριακή ταινία με διαφορετικές γωνίες λήψης, πανοραμικά μακρινά πλάνα, κοντινά πλάνα, τράβελινγκ, νυχτερινές λήψεις, παράλληλο μοντάζ κ.ά. 3. 8 1/2 Φεντερίκο Φελίνι, 1963. Κορυφαίο δημιούργημα του παγκόσμιου κινηματογράφου με πολλή κίνηση της κάμερας, ιδιαίτερη χρήση του ήχου και της μουσικής, υποκειμενικά πλάνα κ.ά.



Ανάλυση της δομής του σεναρίου.

Στο πλαίσιο των θεωρητικών μαθημάτων σεναρίου και σκηνοθεσίας με ένα πλήθος αποσπασμάτων από διάσημες χαρακτηριστικές ταινίες οι δύο δάσκαλοι μας αποκάλυψαν πολλά από τα μυστικά που κάνουν την κινηματογραφική τέχνη μαγική: Η ιδέα του σεναρίου, η μορφή ανάπτυξής του, η διαμόρφωση του κεντρικού χαρακτήρα, οι συγκρούσεις, η περιπέτεια, η θέση και η κίνηση της κάμερας, το στήσιμο και η κίνηση των ηθοποιών στον χώρο, η επιδέξια χρήση κοντινών μεσαίων και γενικών πλάνων, ο φωτισμός, ο ήχος, η μουσική, η δημιουργία ατμόσφαιρας...
Οι πιο ενδιαφέρουσες στιγμές των θεωρητικών μαθημάτων ήταν εκείνες κατά τις οποίες οι μαθητευόμενοι επιχειρήσαμε να γίνουμε δημιουργοί: Διατυπώσαμε ιδέες και θέματα, επινοήσαμε ήρωες, γράψαμε βιογραφικά και εργαζόμενοι κατά ομάδες δημιουργήσαμε σκηνές, υποδυθήκαμε ρόλους, φωτογραφίσαμε. Και η ώρα του pitchingήταν η πιο διασκεδαστική: Μόλις ολοκληρώθηκαν τα μαθήματα σεναρίου και δημιουργήθηκαν συνόψεις σεναρίων, προσπαθήσαμε να πείσουμε για την αξία της ιδέας μας και αναπτύξαμε ενώπιον όλων το σχέδιό μας, ώστε να προχωρήσει με αυτό η ομάδα στη δημιουργία ταινίας. Με βαρύνουσες τις γνώμες του δασκάλου σεναρίου και του... παραγωγού-εκπροσώπου της Κινηματογραφικής Λέσχης, το σενάριο που προκρίθηκε ήταν το Ρήξη τυμπάνου, του Φώτη Φωτιάδη. Μια έξυπνη και πρωτότυπη ιδέα: Ο Ώτις Ακουέτω, ένας μοναχικός και ιδιόρρυθμος χαρακτήρας, αναζητά τον ιό της ασυνεννοησίας (συχνότητα 440), αλλά μια ρήξη τυμπάνου τον οδηγεί σε άλλα μονοπάτια.




Προβολή του αριστουργήματος του Federico Fellini, 8 1/2

Αμέσως μετά δημιουργήθηκε η «Ομάδα Σεναρίου» κι εκεί άρχισε η μεγάλη περιπέτεια της μετουσίωσης της ιδέας σε ολοκληρωμένο σενάριο. Ανταλλαγή απόψεων μέσω διαδικτύου, συναντήσεις σε σπίτια, ακόμα και σε καφετέριες. Ο Φώτης έγραφε, και ξαναέγραφε, ενώ οι δάσκαλοι και κυρίως ο της σκηνοθεσίας δεν έμεναν ικανοποιημένοι: ήθελαν πλοκή, σύγκρουση, εικόνες, δράση.
Παράλληλα με την προσπάθεια δημιουργίας του σεναρίου, τέσσερα εξαιρετικά ενδιαφέροντα masterclassesσυμπλήρωσαν και ολοκλήρωσαν το θεωρητικό μέρος του εργαστηρίου: Μιχάλης Λυκούδης: «Εισαγωγή στην κινηματογραφική και τηλεοπτική παραγωγή», Άση Δημητρουλοπούλου: «Σκηνογραφία και αρχιτεκτονική του σκηνικού χώρου», Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος: «Η υποκριτική στον κινηματογράφο» και Ξενοφώντας Λατινάκης: «Μοντάζ: Η ιστορία, τα είδη, η σημασία του».



Εν ώρα μαθήματος.

Με την πίεση του χρόνου το σενάριο ολοκληρώθηκε και άρχισε το επόμενο, ακόμα πιο ενδιαφέρον στάδιο της όλης προσπάθειας, η σκηνοθεσία. Σχηματίστηκε η ομάδα παραγωγής, κατανεμήθηκαν ρόλοι (διεύθυνση παραγωγής και βοηθοί, σκηνοθέτες, βοηθοί σκηνοθέτες, δ/ντής φωτογραφίας και βοηθός, σκηνογράφοι-ενδυματολόγοι, μοντέρ, ηθοποιοί, κτλ.) και άλλοι περισσότερο άλλοι λιγότερο στρωθήκαμε στη δουλειά. Από τις πιο κεφάτες συναντήσεις ήταν εκείνες για το ντεκουπάζ: τύπος πλάνου, γωνίες λήψης, κινήσεις της κάμερας έπρεπε να έχουν προσχεδιαστεί. Πολύωρες αλλά ευχάριστες οι συναντήσεις στα φιλόξενα σπίτια τόσο του Θοδωρή και της Άννας όσο και της Κατερίνας. Αλλά και η κάθοδος στο κέντρο της Αθήνας για το ρεπεράζ ήταν επίσης απολαυστική.



Προβολή του Η γέννηση ενός έθνους του D.W. Griffith.

Χωρίς αμφιβολία όμως, εκεί που... απογειωθήκαμε ήταν στα γυρίσματα, τα οποία συνεχίζονται. Ο Φώτης, έξοχος πρωταγωνιστής, ακολουθεί πιστά τις οδηγίες των «σκηνοθετών» και λοιπών ειδικοτήτων του συνεργείου, ενώ ο καθένας από μας θα κάνει και ένα μικρό περασματάκι ως «ηθοποιός». Όλα αυτά υπό το άγρυπνο βλέμμα και τις παρατηρήσεις του Σπύρου Τσιφτσή. Τη διεύθυνση φωτογραφίας έχει αναλάβει ο Στάθης Γαλαζούλας, το μοντάζ θα κάνει ο Ξενοφώντας Λατινάκης και τα έξοδα παραγωγής η Κινηματογραφική Λέσχη Ηλιούπολης. Δεν είμαστε βέβαιοι για την κινηματογραφική αρτιότητα του τελικού αποτελέσματος, είμαστε όμως πλήρως ικανοποιημένοι από τη συμμετοχή μας σ’ αυτό το εργαστήριο.



Η διαδικασία του pitching όπου ο κάθε επίδοξος σεναριογράφος προσπαθεί να πείσει για την ωριμότητα του σεναρίου του.


Όλοι ακούνε με προσοχή.


Χειροκρότημα.